Spelregels Cyclear 2014

Spelregels Cyclear 2014

Reglement

Dit reglement is op 2 oktober 2013 opgesteld door de spelleiding. Door deelname aan Cyclear verklaart elke deelnemer zich akkoord met onderstaand reglement en, indien dit reglement geen uitkomst biedt, de beslissingen van de spelleiding. Spelleider is Lykle Thijssen, assistent-spelleider is Rick van Bergen. Onverhoede zaken die niet beschreven staan in de spelregels zullen van geval tot geval bekeken worden. Hierin zal altijd redelijkheid worden betracht. Uiteindelijk beslist altijd de spelleider of, in zijn afwezigheid, de assistent-spelleider. Onderstaande spelregels zijn bindend voor het seizoen 2014.

Speldefinitie

Cyclear is een virtueel wielermanagement spel, waarbij iedere deelnemer een unieke ploeg van twintig renners samenstelt. Deze renners kunnen voor hun ploeg punten halen in alle UCI-wedstrijden van de categorie 1.1/2.1 en hoger, alsmede de Olympische Spelen. Deze punten zijn gebaseerd op en komen grotendeels overeen met de alom gerespecteerde CQ Ranking. Het Cyclearseizoen begint met een draft, waarin de deelnemers hun renners kiezen en iedere renner maar één keer gekozen kan worden. Hierdoor kan iedere renners slechts voor één ploeg rijden. Gedurende het seizoen kunnen de deelnemers hun ploegen aanpassen door transfers te doen. De winnaar van Cyclear is degene met de meeste punten.

Deelname

Deelname aan Cyclear is alleen mogelijk op basis van uitnodiging. Deelname aan dit gezelschapsspel is een privilege, geen recht, waarbij van de deelnemers actieve betrokkenheid wordt verwacht. De kosten voor deelname zijn 7,50 euro en dienen te worden betaald voor de start van de draft. Niet betalen betekent niet meedoen. Het geld wordt volledig besteed aan de site en de prijzenpot.

Puntentelling

Ploegen kunnen punten verdienen met de resultaten die hun renners boeken in de volgende wedstrijden:
  • Alle UCI World Tour koersen
  • Alle continentale 1.HC en 2.HC koersen
  • Alle continentale 1.1 en 2.1 koersen
  • Alle nationale kampioenschappen
  • WK wegrit en WK tijdrit
  • Olympische wegrit en Olympische tijdrit
In alle koersen behalen de eerste 20 renners punten op basis van CQ Ranking. Voor algemene klassementen in grote rondes geldt de uitzondering dat de eerste 40 renners punten behalen. Niet-individuele tijdritten, leiderstruien en nevenklassementen tellen niet mee. Koersen die eindigen na de einddatum van de vijfde periode (zie Periodes en Transfers) worden in het geheel niet meegeteld, inclusief etappes van deze koersen die voor deze datum hebben plaatsgevonden. Indien de uitslag van een koers op CQ Ranking gewijzigd wordt, dan zal dit binnen Cyclear worden aangepast, mits dit gebeurt binnen zeven kalenderdagen na het verrijden van de wedstrijd. Wijzigingen die later optreden tellen niet mee. Mocht de uitslag van een wedstrijd of etappe geschrapt worden, dan zullen hiervoor alleen punten berekend worden als deze punten worden gepubliceerd op CQ Ranking.

Draft

De draft is onderverdeeld in twee fasen. In de eerste fase, die begint op zondag 24 november 2013 om 12:00 uur, wordt op volgorde van de loting zoals die voorafgaand aan de draft heeft plaatsgevonden door iedere deelnemer een renner gekozen, waarop in omgekeerde volgorde de tweede renner wordt gekozen ('ABCD-DCBA' methode). Hierna wordt van elke ploeg een subtotaal gemaakt door van de kopmannen het aantal CQ-punten van het voorgaande jaar bij elkaar op te tellen. Er wordt nu een nieuwe volgorde gemaakt voor de tweede fase, op basis van deze subtotalen. De ploeg met het laagste subtotaal komt vooraan in de draftvolgorde, de ploeg met de hoogste komt achteraan. Bij een ex aequo subtotaal komt de ploeg met de hoogste positie in de gelote draftvolgorde voor de ploeg met de laagste positie. Vervolgens wordt er volgens de 'ABCD-DCBA' methode gedraft totdat iedere ploeg 20 renners heeft. Het drafttopic is uitsluitend bedoeld voor drafts: geleuter over de draft vindt in een ander topic plaats om het overzicht te behouden.

Het format in het drafttopic is als volgt:
Fase 1: afkorting ploeg - voor- en achternaam renner - CQ punten renner (bijvoorbeeld TTV - Chris Horner - 1122)
Fase 2: afkorting ploeg - voor- en achternaam renner (bijvoorbeeld LAF - Anthony Roux)

De deelnemer die aan de beurt is om te kiezen, heeft maximaal 24 uur de tijd om zijn keuze bekend te maken. Indien hij niet binnen die tijd reageert, komt zijn draftbeurt te vervallen en mag hij die na het einde van de huidige draftfase binnen maximaal 24 uur inhalen. Is er dan nog geen keuze gemaakt, dan vervalt de beurt definitief en heeft de ploeg een renner minder gedurende het Cyclearseizoen. Het is toegestaan om een andere deelnemer één of meerdere draftkeuzes voor jou te laten doorgeven, dus maak daar, indien nodig, gebruik van. Later overrulen van de keuzes van de door jou gemachtigde deelnemer is echter niet toegestaan.

Mocht een deelnemer een reeds gedrafte renner kiezen, dan mag de deelnemer deze fout herstellen. Andere spelers hoeven hier echter niet op te wachten en kunnen doorgaan met de draft. De door hen gekozen renners zijn niet meer beschikbaar voor de deelnemer die foutief heeft gedraft. Slaagt hij er wederom niet in om een valide draft te doen, dan vervalt de draftbeurt en mag hij die na het einde van de reguliere draft binnen maximaal 24 uur inhalen. Het wordt gewaardeerd dat je na je draft de deelnemer na jou informeert dat hij aan de beurt is. Ploegleiders zijn echter te allen tijde zelf verantwoordelijk voor hun draft, dus geen bericht is geen excuus om te laat te draften.

Periodes en Transfers

Het Cyclearseizoen bestaat uit vijf periodes. In iedere periode mag een ploeg maximaal 10 transfers uitvoeren door een renner zonder ploeg te contracteren. Wil je een renner aantrekken die niet in de Cycleardatabase staat of zijn er technische problemen waardoor je je transfer niet kunt uitvoeren, geef dit dan aan in het transfertopic, zodat de spelleiding het in orde kan maken. Leidend is hierbij de datum waarop dit aangegeven wordt, dus niet de datum waarop de spelleiding de veranderingen heeft doorgevoerd. Een transfer vindt altijd plaats voor de volgende dag, hetgeen betekent dat een renner die op dag-1 voor middernacht gehaald is, pas punten voor zijn nieuwe ploeg kan halen vanaf dag-2. Om punten te scoren in het eindklassement van een etappekoers dient een renner uiterlijk gehaald te zijn op de dag voorafgaand aan de start van de betreffende etappekoers.

Per periode wordt een periodeklassement bijgehouden met als winnaar de ploeg die in de betreffende periode de meeste punten heeft gehaald. Deze ploeg krijgt een extra transfer in de volgende periode en een prijs (zie Klassementen en Prijzen). De winnaar van de laatste periode krijgt deze extra transfer voor de eerste periode van het volgende seizoen.

Indeling periodes Cyclear 2014:
  • Periode 1: 01-01-2014 t/m 23-03-2014
  • Periode 2: 24-03-2014 t/m 05-05-2014
  • Periode 3: 06-05-2014 t/m 22-06-2014
  • Periode 4: 23-06-2014 t/m 17-08-2014
  • Periode 5: 18-08-2014 t/m 19-10-2014

Klassementen en Prijzen

Cyclear kent drie officiële eindklassementen: het algemeen klassement, het zegeklassement en het transferklassement. Het algemeen klassement is gebaseerd op welke ploeg de meeste punten heeft, het zegeklassement op welke ploeg de meeste overwinningen heeft geboekt en het transferklassement op wie het beste getransfereerd heeft gedurende het seizoen. De formule voor het transferklassement is als volgt: totaal aantal punten van de ploeg - totaal aantal punten dat de ploeg zonder transfers had behaald (kortom, de draftploeg) = transferpunten. Tenslotte is er per periode ook nog een klassement (zie Periodes en Transfers).

Het prijzenpakket ziet er als volgt uit:
  • Winnaar algemeen klassement: 40,00 euro
  • Nummer twee algemeen klassement: 20,00 euro
  • Nummer drie algemeen klassement: 10,00 euro
  • Winnaar zegeklassement: 5,00 euro
  • Winnaar draftklassement: 5,00 euro
  • Winnaar transferklassement: 5,00 euro
  • Periodewinnaars: 2,50 euro per periode