Spelregels Cyclear 2016

Spelregels Cyclear 2016

Reglement

Dit reglement is op 28 oktober 2015 opgesteld door de spelleiding. Door deelname aan Cyclear verklaart elke deelnemer zich akkoord met onderstaand reglement en, indien dit reglement geen uitkomst biedt, de beslissingen van de spelleiding. Spelleider is Lykle Thijssen, assistent-spelleider is Rick van Bergen. Onverhoede zaken die niet beschreven staan in de spelregels zullen van geval tot geval bekeken worden. Hierin zal altijd redelijkheid worden betracht. Uiteindelijk beslist altijd de spelleider of, in zijn afwezigheid, de assistent-spelleider. Onderstaande spelregels zijn bindend voor het seizoen 2016.

Speldefinitie

Cyclear is een virtueel wielermanagement spel, waarbij iedere deelnemer een unieke ploeg van twintig renners samenstelt. Deze renners kunnen voor hun ploeg punten halen in alle UCI-wedstrijden van de categorie 1.1/2.1 en hoger, alsmede de Olympische Spelen. Deze punten zijn gebaseerd op CQ Ranking, maar niet alle CQ-punten tellen mee. Het Cyclearseizoen begint met een draft, waarin de deelnemers hun renners kiezen en iedere renner maar één keer gekozen kan worden. Hierdoor kan iedere renners slechts voor één ploeg rijden. Gedurende het seizoen kunnen de deelnemers hun ploegen aanpassen door transfers te doen. De winnaar van Cyclear is degene met de meeste punten.

Deelname

Deelname aan Cyclear is alleen mogelijk op basis van uitnodiging. Deelname aan dit gezelschapsspel is een privilege, geen recht, waarbij van de deelnemers actieve betrokkenheid wordt verwacht. De kosten voor deelname zijn 7,50 euro en dienen te worden betaald voor de start van de draft. Niet betalen betekent niet meedoen. Het geld wordt volledig besteed aan de site en de prijzenpot.

Puntentelling

Ploegen kunnen punten verdienen met de resultaten die hun renners boeken in de volgende wedstrijden:

  • Giro, Tour & Vuelta: top-50 algemeen klassement + top-10 etappes
  • Overige World Tour etappekoersen: top-30 algemeen klassement + top-8 etappes
  • World Tour eendagskoersen: top-30
  • WK & Olympische Spelen (incl. tijdrit): top-30
  • 2.HC koersen: top-25 algemeen klassement + top-5 etappes
  • 1.HC koersen: top-20
  • 2.1 koersen: top-20 algemeen klassement + top-4 etappes
  • 1.1 koersen: top-20
  • Nationale kampioenschappen (incl. tijdrit): top-20

Niet-individuele tijdritten, leiderstruien en nevenklassementen tellen niet mee. Koersen die eindigen na de einddatum van de achtste periode (zie Periodes en Transfers) worden in het geheel niet meegeteld, inclusief etappes van deze koersen die voor deze datum hebben plaatsgevonden. Indien de uitslag van een koers op CQ Ranking gewijzigd wordt, dan zal dit binnen Cyclear worden aangepast, mits het een administratieve wijziging betreft. Wijzigingen als gevolg van dopinggevallen worden niet doorgevoerd in Cyclear. Mocht de uitslag van een wedstrijd of etappe geschrapt worden, dan zullen hiervoor alleen punten berekend worden als deze punten worden gepubliceerd op CQ Ranking.

Draft

De draft is onderverdeeld in twee fasen. In de eerste fase, die begint op vrijdag 20 november 2015 om 12:00 uur, wordt op volgorde van de loting zoals die voorafgaand aan de draft heeft plaatsgevonden door iedere deelnemer een renner gekozen, waarop in omgekeerde volgorde de tweede renner wordt gekozen ('ABCD-DCBA' methode). Hierna wordt van elke ploeg een subtotaal gemaakt door van de kopmannen het aantal Cyclearpunten van het voorgaande jaar bij elkaar op te tellen. Er wordt nu een nieuwe volgorde gemaakt voor de tweede fase, op basis van deze subtotalen. De ploeg met het laagste subtotaal komt vooraan in de draftvolgorde, de ploeg met de hoogste komt achteraan. Bij een ex aequo subtotaal komt de ploeg met de hoogste positie in de gelote draftvolgorde voor de ploeg met de laagste positie. Vervolgens wordt er volgens de 'ABCD-DCBA' methode gedraft totdat iedere ploeg 20 renners heeft. Het drafttopic is uitsluitend bedoeld voor drafts: geleuter over de draft vindt in een ander topic plaats om het overzicht te behouden.

Het format in het drafttopic is als volgt:
Fase 1: afkorting ploeg - voor- en achternaam renner - CQ punten renner (bijvoorbeeld TTV - Michal Kwiatkowski - 1766)
Fase 2: afkorting ploeg - voor- en achternaam renner (bijvoorbeeld DSL - Jesus Herrada)

De deelnemer die aan de beurt is om te kiezen, heeft maximaal 24 uur de tijd om zijn keuze bekend te maken. Indien hij niet binnen die tijd reageert, komt zijn draftbeurt te vervallen en mag hij die na het einde van de huidige draftfase binnen maximaal 24 uur inhalen. Is er dan nog geen keuze gemaakt, dan vervalt de beurt definitief en heeft de ploeg een renner minder gedurende het Cyclearseizoen. Het is toegestaan om een andere deelnemer één of meerdere draftkeuzes voor jou te laten doorgeven, dus maak daar, indien nodig, gebruik van. Later overrulen van de keuzes van de door jou gemachtigde deelnemer is echter niet toegestaan.

Mocht een deelnemer een reeds gedrafte renner kiezen, dan mag de deelnemer deze fout herstellen. Andere spelers hoeven hier echter niet op te wachten en kunnen doorgaan met de draft. De door hen gekozen renners zijn niet meer beschikbaar voor de deelnemer die foutief heeft gedraft. Slaagt hij er wederom niet in om een valide draft te doen, dan vervalt de draftbeurt en mag hij die na het einde van de reguliere draft binnen maximaal 24 uur inhalen. Het wordt gewaardeerd dat je na je draft de deelnemer na jou informeert dat hij aan de beurt is. Ploegleiders zijn echter te allen tijde zelf verantwoordelijk voor hun draft, dus geen bericht is geen excuus om te laat te draften. Spijt van je draft? Vette pech: een gedane, valide draft kan niet meer worden teruggenomen, ook niet als niemand daarna nog gedraft heeft.

Transfers

Per seizoen mag iedere ploeg 56 transfers uitvoeren. Wil je een renner aantrekken die niet in de Cycleardatabase staat of zijn er technische problemen waardoor je je transfer niet kunt uitvoeren, geef dit dan aan in het transfertopic, zodat de spelleiding het in orde kan maken. Leidend is hierbij de datum waarop dit aangegeven wordt, dus niet de datum waarop de spelleiding de veranderingen heeft doorgevoerd. Een transfer vindt altijd plaats voor de volgende dag, hetgeen betekent dat een getransfereerde renner pas vanaf de volgende dag punten kan halen voor zijn nieuwe ploeg. Het spreekt voor zich dat een renner gedurende de gehele koers onderdeel moet zijn van dezelfde Cyclearploeg om punten voor deze ploeg te behalen.

Let op: de spelleiding behoudt zich, in overleg met de deelnemers, het recht voor om transfers die als spelvervalsing worden gezien terug te draaien, inclusief alle vervolgtransfers die hieruit voort zijn gekomen! Kortom, gebruik je verstand bij het transfereren. Bij twijfel even vooraf bespreken.

Periodes

Het Cyclearseizoen bestaat uit acht periodes.

Per periode wordt een periodeklassement bijgehouden met als winnaar de ploeg die in de betreffende periode de meeste punten heeft gehaald. Deze ploeg krijgt een vrij inzetbare extra transfer en een prijs (zie Klassementen en Prijzen). De winnaar van de laatste periode krijgt deze extra transfer voor het volgende seizoen.

Indeling periodes Cyclear 2016:
  • Periode 1: 03-01-2016 t/m 28-02-2016
  • Periode 2: 29-02-2016 t/m 27-03-2016
  • Periode 3: 28-03-2015 t/m 24-04-2016
  • Periode 4: 25-04-2016 t/m 29-05-2016
  • Periode 5: 30-05-2016 t/m 26-06-2016
  • Periode 6: 27-06-2016 t/m 08-08-2016
  • Periode 7: 09-08-2016 t/m 11-09-2016
  • Periode 8: 12-09-2016 t/m 16-10-2016

Klassementen en Prijzen

Cyclear kent vier officiële eindklassementen: het algemeen klassement, het zegeklassement, het draftklassement en het transferklassement. Het algemeen klassement is gebaseerd op welke ploeg de meeste punten heeft, het zegeklassement op welke ploeg de meeste overwinningen heeft geboekt, het draftklassement op welke ploeg het beste gedraft heeft en het transferklassement op wie het beste getransfereerd heeft gedurende het seizoen. De formule voor het transferklassement is als volgt: totaal aantal punten van de ploeg - totaal aantal punten dat de ploeg zonder transfers had behaald (kortom, de draftploeg) = transferpunten. Tenslotte is er per periode ook nog een klassement (zie Periodes en Transfers).

Het prijzenpakket ziet er als volgt uit:
  • Winnaar algemeen klassement: 35,00 euro
  • Nummer twee algemeen klassement: 20,00 euro
  • Nummer drie algemeen klassement: 10,00 euro
  • Winnaar zegeklassement: 5,00 euro
  • Winnaar draftklassement: 5,00 euro
  • Winnaar transferklassement: 5,00 euro
  • Periodewinnaars: 2,50 euro per periode