Spelregels Cyclear 2022

Reglement

Dit reglement is op 3 december 2021 opgesteld door de spelleiding. Door deelname aan Cyclear verklaart elke deelnemer zich akkoord met onderstaand reglement en, indien dit reglement geen uitkomst biedt, de beslissingen van de spelleiding. Spelleider is Lucas Creemers, assistent-spelleider is Rick van Bergen. Onverhoede zaken die niet beschreven staan in de spelregels zullen van geval tot geval bekeken worden: hierin zal altijd redelijkheid worden betracht. Uiteindelijk beslist altijd de spelleider of, in zijn afwezigheid, de assistent-spelleider. Onderstaande spelregels zijn bindend voor het seizoen 2022.

Speldefinitie

Cyclear is een virtueel wielermanagement spel, waarbij iedere deelnemer een unieke ploeg van twintig renners samenstelt. Deze renners kunnen voor hun ploeg punten halen in alle individuele UCI-wedstrijden van de categorie 1.1/2.1 en hoger, alsmede nationale, continentale en wereldkampioenschappen. Deze punten zijn gebaseerd op CQ Ranking, maar niet alle CQ-punten tellen mee, zie "Puntentelling" voor details. Het Cyclearseizoen begint met een draft, waarin de deelnemers hun renners kiezen en iedere renner maar één keer gekozen kan worden. Hierdoor kan iedere renner slechts voor één ploeg rijden. Gedurende het seizoen kunnen de deelnemers hun ploegen aanpassen door transfers te doen. De winnaar van Cyclear is degene met de meeste punten, daarnaast zijn er prijzen te behalen voor ereplaatsen, periodes en nevenklassementen.

Deelname

Deelname aan Cyclear is alleen mogelijk op basis van uitnodiging. Deelname aan dit gezelschapsspel is een privilege, geen recht, waarbij van de deelnemers actieve betrokkenheid wordt verwacht. De kosten voor deelname zijn 10 euro. Het geld wordt volledig besteed aan de site en de prijzenpot.

Puntentelling

Ploegen kunnen punten verdienen met de resultaten die hun renners boeken in de volgende wedstrijden:

  • Giro, Tour & Vuelta: top-50 algemeen klassement + top-10 etappes
  • Overige World Tour etappekoersen: top-30 algemeen klassement + top-8 etappes
  • World Tour eendagskoersen: top-30
  • Wereldkampioenschappen (incl. tijdrit): top-30
  • Continentale kampioenschappen (incl. tijdrit): top-20
  • Nationale kampioenschappen (incl. tijdrit): top-20
  • 2.HC koersen: top-25 algemeen klassement + top-5 etappes
  • 1.HC koersen: top-20
  • 2.1 koersen: top-20 algemeen klassement + top-4 etappes
  • 1.1 koersen: top-20

Niet-individuele evenementen (zoals de Hammer Series en Duo Normand), leiderstruien en nevenklassementen tellen niet mee. Koersen die eindigen na de einddatum van de laatste periode (zie Periodes en Transfers) worden in het geheel niet meegeteld, inclusief etappes van deze koersen die voor deze datum hebben plaatsgevonden. Indien de uitslag van een koers op CQ Ranking gewijzigd wordt, dan zal dit binnen Cyclear worden aangepast, mits het een administratieve wijziging betreft. Wijzigingen als gevolg van dopinggevallen worden niet doorgevoerd in Cyclear. Mocht de uitslag van een wedstrijd of etappe geschrapt worden, dan zullen hiervoor alleen punten berekend worden als deze punten worden gepubliceerd op CQ Ranking.

Een renner kan maximaal 1500 punten halen in een Cyclearseizoen. Scoort een renner meer, dan worden deze punten niet voor zijn ploeg berekend.

Draft

De draft is onderverdeeld in twee fasen. In de eerste fase, die begint op dinsdag 7 december 2021, wordt op volgorde van de loting zoals die voorafgaand aan de draft heeft plaatsgevonden door iedere deelnemer een renner gekozen, waarop in omgekeerde volgorde de tweede renner wordt gekozen ('ABCD-DCBA' methode). Hierna volgt de draft het 'DCBA-ABCD' patroon totdat iedere ploeg twintig renners bevat. De draft vindt plaats in een dedicated WhatsApp-chat, die uitsluitend voor de draft bedoeld is: eventuele commentaren kunnen in de reguliere chat worden geuit.

Het formaat voor de draft is als volgt:
Afkorting ploeg - voor- en achternaam renner (bijvoorbeeld SOF - Alejandro Valverde)

De deelnemer die aan de beurt is om te kiezen, heeft maximaal 24 uur de tijd om zijn keuze bekend te maken. Indien hij niet binnen die tijd reageert, komt zijn draftbeurt te vervallen en mag hij die na het einde van de huidige draftfase binnen maximaal 24 uur inhalen. Is er dan nog geen keuze gemaakt, dan vervalt de beurt definitief en heeft de ploeg een renner minder gedurende het Cyclearseizoen. Het is toegestaan om een andere deelnemer één of meerdere draftkeuzes voor jou te laten doorgeven, dus maak daar, indien nodig, gebruik van. Later overrulen van de keuzes van de door jou gemachtigde deelnemer is echter niet toegestaan.

Mocht een deelnemer een reeds gedrafte renner kiezen, dan mag hij deze fout herstellen. Andere spelers hoeven hier echter niet op te wachten en kunnen doorgaan met de draft. De door hen gekozen renners zijn niet meer beschikbaar voor de deelnemer die foutief heeft gedraft. Slaagt hij er wederom niet in om een valide draft te doen, dan vervalt de draftbeurt en mag hij die na het einde van de reguliere draft binnen maximaal 24 uur inhalen. Heb je eenmaal een renner gedraft, dan kan deze draftkeuze niet meer worden aangepast, ook al heeft er nog niemand anders daarna gedraft.

Transfers

Per seizoen mag iedere ploeg maximaal 25 transfers uitvoeren. Wil je een renner aantrekken die niet in de Cycleardatabase staat of zijn er technische problemen waardoor je je transfer niet kunt uitvoeren, geef dit dan aan in het transfertopic, zodat de spelleiding het in orde kan maken. Leidend is hierbij de datum waarop dit aangegeven wordt, dus niet de datum waarop de spelleiding de verandering heeft doorgevoerd. Een transfer gaat altijd de volgende dag per middernacht in, dit geldt voor zowel inkomende als uitgaande transfers. Nieuwe renners kunnen dus pas vanaf de volgende dag punten halen en vertrekkers krijgen hun punten van die dag nog steeds. De automatische uitslagenverwerking houdt geen rekening met uitgaande renners die nog punten moeten krijgen, dus geef het even aan bij de spelleiding als je ten onrechte geen punten hebt gekregen.

Let op: de spelleiding behoudt zich, in overleg met de deelnemers, het recht voor om transfers die als spelvervalsing worden gezien terug te draaien, inclusief alle vervolgtransfers die hieruit voort zijn gekomen! Kortom, gebruik je verstand bij het transfereren. Bij twijfel even vooraf bespreken.

Periodes

Het Cyclearseizoen bestaat uit vijf periodes.

Per periode wordt een periodeklassement bijgehouden met als winnaar de ploeg die in de betreffende periode de meeste punten heeft gehaald.

Indeling periodes:
  • Periode 1: 01-01-2022 t/m 18-03-2022
  • Periode 2: 19-03-2022 t/m 08-05-2022
  • Periode 3: 09-05-2022 t/m 30-06-2022
  • Periode 4: 01-07-2022 t/m 28-08-2022
  • Periode 5: 29-08-2022 t/m 18-10-2022

Klassementen en Prijzen

Cyclear kent vier officiële eindklassementen: het algemeen klassement, het zegeklassement, het draftklassement en het transferklassement. Het algemeen klassement is gebaseerd op welke ploeg de meeste punten heeft, het zegeklassement op welke ploeg de meeste overwinningen heeft geboekt, het draftklassement op welke ploeg het beste gedraft heeft en het transferklassement op wie het beste getransfereerd heeft gedurende het seizoen. De formule voor het transferklassement is als volgt: totaal aantal punten van de ploeg - totaal aantal punten dat de ploeg zonder transfers had behaald (kortom, de draftploeg) = transferpunten. Tenslotte is er per periode ook nog een klassement.

De Cyclear-prijsuitreiking en loting voor het volgende seizoen vindt plaats op de Prikmavera.

Het prijzenpakket ziet er als volgt uit:
  • Winnaar algemeen klassement: 25,50 euro
  • Nummer twee algemeen klassement: 15,00 euro
  • Nummer drie algemeen klassement: 10,00 euro
  • Winnaar zegeklassement: 8,00 euro
  • Winnaar draftklassement: 8,00 euro
  • Winnaar transferklassement: 8,00 euro
  • Periodewinnaars: 5,00 euro per periode